عناصر کلیدی برای طراحی یک آشپزخانه کاربردی

کابینت نئوکلاسیک

فهرست مطالب

آشپزخانه بدون شک مهمترین اتاق در هر خانه است.  ما هر روزه ساعت‌ها در آشپزخانه‌هایمان برای خود و عزیزانمان غذا آماده می‌کنیم.  به همین دلیل، آشپزخانه همیشه باید با مراقبت مناسب طراحی شود.

اگر در حال برنامه ریزی برای بازسازی آشپزخانه هستید، بدون شک به زیبایی شناسی فکر کرده اید.  در حالی که زیبایی شناسی نقش مهمی در طراحی آشپزخانه ایفا می کند، عملکرد نیز باید در فرآیند طراحی در نظر گرفته شود.  اگر عملکرد نادیده گرفته شود، آشپزخانه شما کارآمد نخواهد بود.

در ادامه این مقاله برخی از عناصر کلیدی برای طراحی یک آشپزخانه کاربردی را به اشتراک خواهیم گذاشت

موارد مهم در طراحی آشپزخانه کاربردی

چیدمان

مهمترین عاملی که عملکرد آشپزخانه را تعیین می کند، چیدمان آن است.  برخی از رایج ترین انواع چیدمان آشپزخانه عبارتند از آشپزخانه های یک دیواری، آشپزخانه های گالی، آشپزخانه های L شکل، آشپزخانه های نعل اسبی یا U شکل و آشپزخانه های جزیره ای و غیره.

 آشپزخانه یک دیواری

در آشپزخانه های یک دیواری، کابینت آشپزخانه، فضاهای آشپزی و انباری همگی در امتداد یک دیوار آشپزخانه قرار دارند.  چنین چیدمان هایی برای فضاهای استودیویی و انبارها مناسب هستند، جایی که فضا یک محدودیت عمده است.

 

آشپزخانه گالی

آشپزخانه‌های گالی یکی دیگر از چیدمان‌های آشپزخانه‌ای است که در فضا صرفه‌جویی می‌کند.  آشپزخانه های گالی که به عنوان آشپزخانه های راهرو نیز شناخته می شوند، از دو میز تشکیل شده اند که در امتداد دیوارهای مقابل با یک راهرو در بین آنها قرار گرفته اند.  مانند آشپزخانه های یک دیواری، آشپزخانه های گالی از هر اینچ فضای موجود استفاده می کنند.

 آشپزخانه L شکل

آشپزخانه های L شکل از دو میز تشکیل شده اند که در امتداد دیوارهای مجاور قرار گرفته اند.  این چیدمان بهترین انتخاب برای آشپزخانه های کوچک و متوسط ​​محسوب می شود.  امکان تردد آشپزخانه با چیدمان L شکل وجود ندارد و به راحتی می توانید چندین ناحیه کاری ایجاد کنید.

آشپزخانه U شکل

آشپزخانه های U شکل شامل سه کانتر در امتداد دیوارهای مختلف آشپزخانه هستند.  این چیدمان توسعه‌ای از چیدمان L شکل است و برای آشپزخانه‌های بزرگ‌تر مناسب است.  آشپزخانه های U شکل جریان ترافیک و گردش کار عالی را فراهم می کنند.

 آشپزخانه جزیره ای

در نهایت، آشپزخانه های جزیره ای از یک میز کار جزیره ای تشکیل شده اند که دور از دیوارهای آشپزخانه قرار دارد.  جزیره آشپزخانه را می توان برای اهداف مختلفی استفاده کرد، از ذخیره سازی گرفته تا تهیه غذا و حتی غذاخوری.  آشپزخانه های جزیره ای برای استفاده در آشپزخانه های بزرگ که فضا اصلاً نگران کننده نیست، مناسب هستند.

بسته به فضای موجود در آشپزخانه خود، چیدمان آشپزخانه را متناسب با آن انتخاب کنید.  در حالی که ممکن است وسوسه شوید یک چیدمان خاص را انتخاب کنید، به یاد داشته باشید که یک چیدمان فقط بسته به فضای موجود مناسب خواهد بود.

کابینت نئوکلاسیک | کد 2740K

مثلث کار

یکی دیگر از عوامل مهمی که در طراحی یک آشپزخانه کاربردی باید در نظر گرفت، مثلث کار است.  اگر از آن مطلع نیستید، مثلث کار شامل سه نقطه تماس اصلی در آشپزخانه است، یعنی اجاق گاز، سینک و یخچال.  مثلث کار مبتنی بر این ایده است که فرد باید بتواند به راحتی به این نقاط تماس دسترسی پیدا کند.

مطلب پیشنهادی:
انتخاب رنگ همیشه مد برای کابینت آشپزخانه

هنگام طراحی آشپزخانه خود برای بهبود عملکرد، مطمئن شوید که مثلث کار را در نظر بگیرید.  تنها کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید مسیر در امتداد مثلث کار عاری از بهم ریختگی است.  اگر فضا یک محدودیت نیست، گنجاندن جزیره می تواند به شما کمک کند یک مثلث کاری کاربردی در آشپزخانه خود ایجاد کنید.

 فضای رویه کابینت

در نهایت، فضای رویه کابینت یکی دیگر از عوامل مهمی است که می تواند یک طراحی کاربردی آشپزخانه را ایجاد یا خراب کند.  همیشه باید به دنبال این باشید که تا آنجا که ممکن است فضای نیمکتی را در آشپزخانه خود بگنجانید.  چیدمان آشپزخانه شما نیز در تعیین نحوه قرارگیری نقش دارد.

وقتی صحبت از انتخاب متریال برای رویه کابینت آشپزخانه می شود، چندین گزینه برای انتخاب دارید.  برخی از محبوب ترین مواد عبارتند از گرانیت، سنگ مرمر، کوارتز، لمینت، فولاد ضد زنگ، چوب و حتی بتن.  از بین همه این گزینه‌ها، من به شما توصیه می‌کنم به لمینت، گرانیت، کوارتز یا سنگ مرمر بچسبید زیرا بهداشتی‌ترین و آسان‌ترین متریال برای تمیز کردن و نگهداری هستند.  همچنین با این مواد گزینه های رنگ و سبک زیادی پیدا خواهید کرد.

ذخیره سازی

هنگام طراحی آشپزخانه کاربردی، فضای ذخیره سازی یک فاکتور بسیار مهم است که باید در نظر گرفته شود.  به یاد داشته باشید – چیزی به نام فضای ذخیره سازی اضافی وجود ندارد، بنابراین باید به دنبال اضافه کردن گزینه های ذخیره سازی در فضای خود باشید.

برای ذخیره سازی، کابینت ها، کشوها و قفسه ها را به آشپزخانه خود اضافه کنید.  می‌توانید کابینت‌های پایه را در زیر میز و کابینت‌های دیواری و قفسه‌ها را روی میزها اضافه کنید.  حتماً یک فضای ذخیره سازی مخفی برای وسایل دور ریختنی و زباله های خود نیز در نظر بگیرید.

لوازم خانگی

هیچ آشپزخانه ای بدون وسایل کاربردی نمی تواند کاربردی باشد.  برای طراحی یک آشپزخانه کاربردی، شما می خواهید وسایلی را در نظر بگیرید که مفید باشند، برای مدت طولانی دوام داشته باشند و ارزش پول شما را به شما ارائه دهند.

برخی از لوازم ضروری که باید در هر آشپزخانه کاربردی وجود داشته باشد عبارتند از اجاق گاز، مایکروفر، یخچال، ماشین ظرفشویی و لباسشویی.  مطمئن شوید که همه اینها را در طراحی آشپزخانه خود لحاظ کنید.  علاوه بر اینها، بسته به نیازهای شخصی خود می توانید لوازم دیگری مانند فرهای مستقل را نیز در نظر بگیرید.

نورپردازی

روشنایی چیزی است که بسیاری از صاحبان خانه هنگام طراحی آشپزخانه خود از آن غافل می شوند.  این اشتباه را نکنید – نور عامل بسیار مهمی در طراحی کاربردی آشپزخانه است.

صرف نظر از اینکه آشپزخانه شما چقدر بزرگ یا کوچک است، همیشه باید اطمینان حاصل کنید که نور طبیعی و همچنین نور مصنوعی زیادی دریافت می کند.

برای نورپردازی مناسب، مطمئن شوید که چراغ‌ها را در بالای میز، اجاق گاز و هر سطح دیگری که روی آن غذا آماده می‌کنید، قرار دهید.  اگر به دنبال ایجاد یک آشپزخانه بسیار کاربردی هستید، نورپردازی زیر کابینت چیز دیگری است که باید در نظر بگیرید.

کابینت آشپزخانه مدرن | کد 2665K

 نتیجه

هنگام طراحی آشپزخانه، همیشه باید ابتدا عملکرد را در نظر بگیرید.  در حالی که زیبایی شناسی نقش مهمی ایفا می کند، اما واقعاً عملکرد است که کار کردن در آشپزخانه شما را لذت بخش می کند.

مطلب پیشنهادی:
روش های زیبایی شناختی برای بهبود فضای اداری

عوامل زیادی در تعیین عملکرد آشپزخانه نقش دارند.

اولین و مهمترین چیدمان آشپزخانه است که موقعیت کانترها را در فضای شما تعیین می کند.  بعد مثلث کار است که بر اساس این مفهوم است که اجاق گاز، سینک و یخچال باید به راحتی از یک نقطه در دسترس باشند.  ذخیره سازی یکی دیگر از عوامل مهمی است که به عملکرد آشپزخانه کمک می کند.  همیشه اطمینان حاصل کنید که تا آنجا که ممکن است نور طبیعی و نور مصنوعی را در نظر بگیرید تا آشپزخانه شما کاربردی تر شود.  افزودن وسایل کاربردی به آشپزخانه شما نیز به کارآمدتر و کاربردی‌تر کردن فضای شما کمک می‌کند.  در نهایت، انتخاب متریال میز شما نیز در تعیین عملکرد آشپزخانه شما نقش دارد.

آرکا کابین آماده خدمت رسانی به شما عزیزان در طراحی و اجرا دکوراسیون بوتیک، دکوراسیون اداری و انواع کابینت آشپزخانه می باشد.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن