روش های ایجاد محیط کاری خلاقانه

روش های ایجاد محیط کاری خلاقانه

فهرست مطالب

طراحی دفتر کار شما می‌تواند کمک زیادی به پرورش خلاقیت کند، بنابراین جای تعجب نیست که شرکت‌های موفق محیط‌های کاری مفرح و آزاد را نیز داشته باشند. متأسفانه، بسیاری از صاحبان مشاغل دیگر دارای فضاهای اداری هستند که به نظر می رسد در دهه 80 ساخته شده اند. اگر می خواهید محل کار و دکوراسیون اداری خود را به قرن بیست و یکم بیاورید، در این مقاله نحوه ایجاد فضای اداری خلاقانه تری است که واقعاً الهام بخش کارمندان شما باشد.

روش های ایجاد محیط کاری خلاقانه

راه های ایجاد محیط کاری خلاقانه

محیطی پر جنب و جوش ایجاد کنید

دفاتر پر جنب و جوش می توانند الهام بخش تفکر خلاق باشند و دیدگاه جدیدی را به کارمندان ارائه دهند که در صورت گیرکردن به آن نیاز دارند. به منظور همکاری متقابل و تبادل ایده ها بین بخش های مختلف ارتباط ایجاد کنید که به افراد از مناطق مختلف اجازه می دهد با هم کار کنند. با این حال، به یاد داشته باشید که دفاتر باز برای همه نوع مشاغل کاربردی نیست و گاهی اوقات می توانند شروع به کار را سخت تر کنند. به همین دلیل مهم است که به کارمندان خود اتاق‌های اضافی بدهید تا بتوانند از آنجا دور شده و سر کار بروند.

وقتی استرس دارید و ذهنتان در حالت جنگ یا گریز است، خلاقیت متوقف می‌شود. فضاهایی که روشن، پر جنب و جوش و سالم هستند از نظر ذهنی بسیار محرک هستند و در واقع می توانند استرس را کاهش دهند. سعی کنید گیاهان زنده، پنجره های فراوان و نور خورشید را اضافه کنید تا استرس محل کار را کاهش دهید و ذهنیت خلاقی را پرورش دهید.

روش های ایجاد محیط کاری خلاقانه

ایجاد فضاهای انعطاف پذیر و مناطق مشترک

از آنجایی که اکثر کارهای اداری در حال حاضر روی لپ تاپ ها انجام می شود، می توانید مدل قدیمی «یک میز، یک کارمند» را کنار بگذارید. طرز فکر کار مشترک را در دفتر خود بپذیرید و محیط های کاری متعددی را با یک میز اداری بزرگ ایجاد کنید. میزهای بزرگ، میزهای کوچکتر، کاناپه‌ها، میزهای ایستاده، فضاهای بیرونی و میزهای متحرک را در نظر بگیرید تا حتی بی‌قرارترین کارمند خود را تامین کنید.

داشتن یک فضای مشترک می تواند برای روحیه اداری، رفاقت و بهره وری مفید باشد. با توجه به آن، بسیاری از دفاتر در حال حاضر از فضاهای مشترک مانند کتابخانه ها و کافه ها استفاده می کنند تا فضایی مشارکتی و لذت بخش تر ایجاد کنند. برنامه ریزی برای همین کار در ساختمان و دکوراسیون اداری شما ممکن است دنیای خوبی برای تیم شما داشته باشد.

روش های ایجاد محیط کاری خلاقانه

 

اضافه کردن قطعات الهام بخش

مواردی مانند آثار هنری، نقاشی‌ها و عکس‌ها می‌توانند کمک زیادی به جریان خلاقیت کنند. وقتی انتخاب می‌کنید چه چیزی را به دفتر خود اضافه کنید، به این فکر کنید که چگونه هر قطعه به فرهنگ شرکت شما کمک می‌کند و ارزش‌هایی را که می‌خواهید به نمایش بگذارید برجسته می‌کند. به سادگی با افزودن آثار هنری و سایر اشیاء غیر متعارف به دفتر خود، به تشویق روش های جدید تفکر کمک خواهید کرد.

استفاده از دیوارهای دفتر خود را به عنوان فضای ایده در نظر بگیرید. امروزه دیوارها فقط چیزی نیستند که برای محصور کردن دیگران در یک حباب شرکتی استفاده کنید. آنها منابع بالقوه برای خلاقیت هستند. شرکت بزرگ لوازم ورزشی ریباک اتاقی دارد که در آن کارمندان می توانند با نوشتن بر روی دیوارها، آخرین طرح های شرکت را طوفان فکری کنند. یک نفر پیشنهاد خود را ارائه می دهد و همکاران تغییرات یا پیشنهادات خود را در طرح ارائه می دهند. به دلیل با این رویکرد مشارکتی، طرح تا پایان هفته برای تایید نهایی آماده است.

مطلب پیشنهادی:
آیا کابینت های آشپزخانه باید تا سقف بالا بروند؟

بهم ریختگی را کاهش دهید

میز درهم به معنای ذهن درهم ریخته است که همیشه برای خلاقیت بهترین نیست. اطمینان حاصل کنید که عناصری که به دفتر خود وارد می کنید همچنان احساس فضا و باز بودن را ایجاد می کنند. با داشتن فضاهای تمیز و مرتب، به کارمندان خود فضایی برای نفس کشیدن و احساس آرامش می دهید که قطعا برای خلاقیت مفید است.

روش های ایجاد محیط کاری خلاقانه

یک اتاق بازی ایجاد کنید

برخی از شرکت ها یک اتاق بازی در دفتر خود دارند که در آن کارمندان می توانند استراحت و تفریح ​​کنند. توانایی بازی نه تنها به شما استراحتی از روز پر استرس خود می دهد، بلکه فضایی باز برای دور کردن ذهنتان از کار و تعامل با اعضای مختلف تیم فراهم می کند. تعجب خواهید کرد که چه نوع ایده های خلاقانه ای می تواند از یک جلسه بازی سریع یا یک فنجان قهوه مشترک بیرون بیاید.

روش های ایجاد محیط کاری خلاقانه

سیاست درهای باز داشته باشید

اگر مدیران ارشد شما دفاتر و دکوراسیون اداری مختص خود را دارند، سیاست درهای باز را ایجاد کنید. این کار کارمندان شما را تشویق می کند تا ایده های خود را به جای پنهان نگه داشتن  به اشتراک بگذارند. خلاقیت در مورد جریان آزاد ایده هاست. به هر حال، شما هرگز نمی دانید چه کسی ایده انقلابی بعدی را برای آینده شرکت شما خواهد داشت.

 

مقداری رنگ اضافه کنید

رنگ فقط برای برند شما مهم نیست. برای دفتر شما نیز مهم است. رنگ های مختلف در واقع بر احساس افراد تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، رنگ هایی مانند سیاه و قرمز نشان دهنده قدرت و تسلط هستند، در حالی که رنگ هایی مانند نارنجی و آبی می توانند تفکر خلاق را تحریک کنند. طرح رنگ دفتر خود را هوشمندانه انتخاب کنید یا رنگ های مختلف را آزمایش کنید تا حال و هوای متفاوتی را برای هر اتاق در دفتر خود ایجاد کنید.

نتیجه

خلاقیت اغلب با آزادی و گشاده رویی همراه است و ممکن است وسوسه شوید که این دو چیز را وارد دکوراسیون اداری خود کنید. با این حال، این بدان معنا نیست که باید اجازه دهید دفترتان آشفته یا سازماندهی نشده باشد. هنگامی که تصمیم گرفتید از چه کارهای خلاقانه ای در دفتر خود استفاده کنید، ممکن است به یک نرم افزار مدیریت دفتر نیاز داشته باشید تا به شما در پیگیری موارد کمک کند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن